Historia
1932
Starten
Året var 1932 när Paul Eugene Jacobsson startade Stockholms Glassliperi på Västmannagatan 66, i Stockholm. Då stod man ute på gatan och bytte bilarnas vindrutor, som på den tiden var ett enkelt planglas just bara för vindskydd. Det rådande kriget gjorde att radion hade en viktig roll i alla hushåll. Jacobsson började därför även att tillverka och byta ut de små glasskivorna på radioapparaternas kanaldisplay, som hade stor åtgång. Efter ett par år flyttade verksamheten in i ett garage på Frejgatan. Då var Stockholms Glassliperi den första bilglasverksamheten i Sverige att flytta in i en lokal.
1950-talet
Stockholms Glassliperi går i arv
På 1950-talet introducerades de böjda bilglasen i Sverige då de amerikanska bilarna blev allt vanligare. Bilhandlaren Gunnar V. Philipson ägare av Automobilpalatset var den största i landet på försäljning av bilar och honom inledde Stockholms Glassliperi ett samarbete med. De bytte bilglas på alla Automobilpalatsets bilar. Jacobssons två söner, Lennart och Karl-Erik tog över företaget och så småningom började även deras egna barn, Mats, Jörgen och Mikael Jacobson att arbeta som lärlingar och bytte snart bilglas, även dem.
1980-talet
Stockholms Glassliperi växer i Stockholm
Paul E. Jacobsons barn, Lennart och Karl-Erik tar över företaget för att sedan överlåta det till barnbarnen - Mats, Mikael och Jörgen. I och med deras övertagande börjar de även byta vindrutor på bussar och öppnar dessutom två nya verkstäder, en på Bondegatan på Södermalm i Stockholm och en i Skärholmen söder om staden. År 1989 anställdes företagets första VD, tjänsten tillsattes av Anders Henriksson, som tidigare varit VD för Pilkington i Sverige.
1990-talet
Stockholms Glassliperi växer i Sverige och byter namn
Åren går och på 90-talet intar familjeföretaget stad efter stad i Sverige. De börjar med Malmö och efter en lyckad etablering där är de redo att växa även i Göteborg, Jönköping och Eskilstuna. De byter strategiskt namn till Carglas (med ett s) i ett försök att säkra den svenska bilglasmarknaden mot att den internationella bilglasjätten Belron som med tillhörande varumärke Carglass® stavat med två s, skulle etablera sig i landet. Under slutet av 90-talet går Mikael bort. Jörgen och Mats fortsätter driva företaget.
2000-talet
Carglas blir Carglass® och en del av Belron
Det tog ett par år, men efter att till slut enats i förhandlingen med Belron är kusinerna Jacobson redo att skriva under avtalet som gör Carglas till Carglass®. En ny VD, Anders Eliasson, tar över VD-rollen i samband med detta.
2020-talet
Ny ledning och ytterligare expansion
Efter år som en del av Belron är Carglass® Sverige i behov av ytterligare tillväxt. Man väljer 2020 att låta VD:n för Belrons verksamhet i Norge, Morten Bjørlo, kliva in i VD-rollen även i Sverige. Med Bjørlo i täten, tillsammans med en till stora delar ny ledning, växer företaget explosionsartat. Detta trots en rådande pandemi. År 2021 hade Carglass® verkstadsnät en tillväxt på mer än 20 %.
Under andra halvan av 2024 lämnar Bjørlo sedan över VD ansvaret för Carglass® Sverige till Fredrik Feldt, Operations chef, för att återgå till att vara VD för endast Hurtigruta Carglass® i Norge.