Nybilsgaranti

Nybilsgaranti

Biltillverkarens garanti är juridiskt skyddad

Var försäkrad: Fordonsgarantin som biltillverkaren/bilhandlaren måste erbjuda när du köper en ny bil (den ”lagstadgade garantin”) samt den förlängda garantin du är fri att köpa från din bilhandlare (”avtalsgarantin”) är juridiskt bevarad även efter att Carglass® utfört professionell reparation eller byte av din bilglasruta.

Begränsande garantivillkor är inte tillåtna

Under de senaste åren har ett flertal billtillverkare anpassat sina garantivillkor. Ta en titt i servicemanualen och försäljningsvillkoren: En professionell reparation utförd av en oberoende verkstad (som Carglass®) brukar inte påverka eventuella krav du kan ha gentemot biltillverkaren i händelse av produktionsfel eller funktionsbrister.

Om ett fel (ett produktionsfel eller en funktionsbrist) uppkommer under den lagstadgade garantitiden eller under tiden för avtalsgarantin, är tillverkarens bilhandlare skyldig att avlägsna eller reparera den utan kostnad för dig – detta gäller även om en bilglasruta tidigare reparerats eller bytts ut av Carglass®. Klausuler om att enskilda tjänster fortfarande är beroende av att tidigare underhåll utförts av auktoriserade återsäljare är inte juridiskt tillåtna enligt EU-kommissionen.

Den svenska Marknadsdomstolen beslutade (vilket bekräftades av den svenska Högsta domstolen 2015) att avtalsgarantin inte får vara beroende av att tidigare reparationsunderhåll genomförts via en av fordonstillverkaren auktoriserad återförsäljare. Detta stämmer också om du har överfört rätten till val av reparationsverkstad i händelse av en cascoskada till din försäkringsgivare. I fall försäkringsgivaren beslutar att Carglass® ska reparera stenskott eller byta ut en bilglasruta är garantin lagligen skyddad.

Garanti

För att du ska känna trygghet i det arbete vi utför ger vi dig garanti så länge som du äger bilen. Om stenskottet spricker efter att skadan har lagats, byter Carglass® vindrutan utan kostnad för dig.

Garantin är inte giltig vid nya skador som åstadkommits av externa faktorer (t.ex. olyckor, stenskott, hagel etc.), som inte Carglass® kan påverka.

Carglass® kvalitetskrav

Biltillverkaren är naturligtvis inte ansvarig om felet inte härstammar från produktionsfel, utan uppstått till följd av bruksslitage eller fel av tredje man. Med Carglass® kan du lita på kvaliteten hos såväl vårt glas som vår reparation och/eller byte. Vi köper vårt fordonsglas från glastillverkare som även levererar till biltillverkarna och våra tekniker genomgår regelbunden och professionell utbildning och följer monteringsinstruktioner som visat sig extremt tillförlitliga. Och eftersom vi tror att vi på Carglass® levererar en utmärkt tjänst, erbjuder vi en livstidsgaranti så länge du äger din bil.

Vi kommer att stödja dig!

Om du fortfarande skulle möta någon utmaning vid hanteringen av ett garantifall efter en glasreparation eller ett byte av Carglass® kommer vi att stödja dig. I sådana fall, vänligen kontakta vårt kundcenter.

Om Carglass®

Carglass® är en del av Belron - världens största bilglasspecialist med verksamhet i över 30 länder. Carglass® lagar stenskott och byter bilglas åt mer än 12 miljoner kunder årligen.